Hver dag færdes i gennemsnit 15.300 cyklister og 7.200 fodgængere på Inderhavnsbroen, så der er brug for takt og tone. Foto: Torben Klint/Scanpix

Mere takt og tone på cykelstien, tak

KAMPAGNE. I de næste tre uger minder Københavns Kommune med kampagnen Sikker Cykelby de københavnske cyklister om at vise hensyn til hinanden – især på de steder, hvor trængslen er størst og pladsen deles med fodgængere.

Af Hanne Bjørton

hab@minby.dk

KØBENHAVN: Flere end 300.000 cykler hver dag i København, og når der er trængsel på steder, hvor cyklisterne deler pladsen med fodgængere, er der særligt brug for at tage hensyn.

Det gælder for eksempel på og ved Inderhavnsbroen, Ryparken Station og Søruten.

Derfor gentager Københavns Kommune i denne og de kommende to uger kampagnen Sikker Cykelby, der skal minde cyklisterne om de gode takter, fortæller kommunen i en pressemeddelelse.

Vælger cyklen fra

»Hensyn på cykelstien handler i høj grad om at være opmærksom på andre, og det er ekstra vigtigt at give lidt plads og ind i mellem sænke farten, når fodgængere og cyklister skal deles om pladsen. Vi ved også, at det er børn, ældre og mere urutinerede cyklister, der vælger cyklen fra, hvis det opleves utrygt.«

»Her spiller hensynet en stor rolle, så jeg er glad for, at vi med kampagnen minder københavnerne om, at der skal være plads til alle, også til fodgængerne,« udtaler teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i pressemeddelelsen.

Hensynskampagnen er en indsats, som københavnerne efterspørger. Evalueringen af kommunens cykelkampagne fra 2016 viste, at cyklisternes opmærksomhed på andre trafikantgrupper er den form for hensyn, der efterspørges allermest blandt de københavnere, som i vid udstrækning cykler og går i det daglige.

Opbakning til kampagne

Kampagnen bakkes også op af Cyklistforbundet og Fodgængerforbundet:

»Man skal altid køre efter forholdene. Det er sund fornuft altid at være ekstra opmærksom og sænke farten på for eksempel de steder, hvor fodgængere og cyklister skal deles om pladsen. Nogle steder er det fint, at cyklisten har fart på, men man skal ikke ræse af sted på for eksempel Inderhavnsbroen eller igennem Assistens Kirkegård,« siger formand for Cyklistforbundets Københavnsafdeling Erik Hjulmand.

Cyklisterne kommer til at møde kampagnen på Inderhavnsbroen/ Trangravsbroen, Søruten, Nordhavn st., Ryparken st., Nørrebroruten, Assistens Kirkegård, Fælledparken, Sluserne og Stiboderne.

Derudover vil der være en mere generel plakatkampagne over hele byen samt på Facebook.

Fakta om fysiske forbedringer for cyklister
Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning arbejder med at udvide og forbedre cykelstierne over hele byen, etablere grønne ruter og forbedre oversigtsforholdene i kryds for at gøre det mere trygt og attraktivt for alle at cykle i København.

Tidligere projekter har vist, at det øger cyklisternes tryghed, når der etableres en cykelsti, hvor cykeltrafikken adskilles fra den øvrige trafik med en kantsten. Henholdsvis på Gasværksvej og i Stormgade steg trygheden med 19 og 112 procent efter anlæggelse af cykelsti.

De grønne cykelruter er endnu et godt eksempel på roligere cykelforbindelser adskilt fra øvrig trafik, men hvor cyklisterne også skal tage hensyn til fodgængere, da det også er gangforbindelser.

Blandt cykelprojekter, der er afsluttet eller afsluttes i år, er Amagerbrogade (forventes afsluttet i november), Amager-banen (forventes afsluttet i oktober), Skelbækgade, 1. etape på Vesterbro Passage og Svanemølleruten (grøn cykelrute).
Kilde: Københavns Kommune

 

 

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Hvem hjælper Vesterbro efter at Vesterbro fik stofmisbrugerne

Midlertidige regionsklinikker skal afhjælpe akut lægemangel