Folketingspolitiker Katarina Ammitzbøll og resten af Det Konservative Folkeparti ønsker at droppe den understøttende undervisning.
Folketingspolitiker Katarina Ammitzbøll og resten af Det Konservative Folkeparti ønsker at droppe den understøttende undervisning. - Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

DEBAT: Skoledagene bliver ikke gode af at være lange

Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Af Katarina Ammitzbøll (K), uddannelsesordfører

Vores børns skoledage skal være gode – ikke lange! Det er ikke godt for hverken børnene eller lærerne.

Derfor ønsker vi i Det Konservative Folkeparti at droppe den understøttende undervisning.

Allerede tilbage i 2016 søgte flere skoler fra Frederiksberg Kommune dispensation for at ændre på skoledagen. Det forstår jeg godt!

For vi skal have kvalitet frem for kvantitet i folkeskolen. Hvis vi afskaffer understøttende undervisning som selvstændigt fag, kan vi frigøre omkring 3.800 lærerårsværk, hvilket altså svarer til otte procent af alle lærere ansat i folkeskolerne.

Der bliver derfor frigjort en masse ressourcer, som kan bruges til at styrke det faglige. På denne måde giver vi også skolerne frihed til at kunne afkorte skoledagen og gøre brug af to-voksen undervisning eller til at udbyde mere fagundervisning!

Jeg tror på, at det er dem ude i kommunerne og på skolerne, der bedst kan fordele ressourcerne – de er trods alt tættest på virkeligheden.

Skolereformen skal justeres. Vores børn fortjener en god og lærerig start på livet, og derfor har vi et medansvar for at give dem den bedst mulige skolegang.

Intentionen med den understøttende undervisning var god, men når evalueringen fra VIVE viser, at den hverken har givet et fagligt løft eller højnet elevernes trivsel, så må vi være realistiske og konstatere, at reformen skal justeres.

Derfor er Det Konservative Folkeparti klar med ændringer af reformen, der skal styrke det faglige indhold.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Københavns Lufthavn udvidede i 2015 en startbane, så flytypen A380 kunne lande. De planlagte udvidelser handler dog om flere gates, ikke flere startbaner.Arkivfoto: Michael Paldan

Ude af trit med klimaforpligtelser i Paris-aftalen: Lufthavnsudvidelse i London kendt ulovlig

Indvielsen af Anker-statuen. Nu er han også formelt godkendt.ARKIVFOTO: Martin Sørensen

Anker J. får lov at blive siddende