Mette Kidal og Lars Christiansen åbnede butikken All In Kpop, fordi Mettes dengang 18-årige datter Ida havde en kæmpe interesse for K-pop.
Mette Kidal og Lars Christiansen åbnede butikken All In Kpop, fordi Mettes dengang 18-årige datter Ida havde en kæmpe interesse for K-pop. - Foto: Christian M. Olsen

Koreansk popfænomen skaber nye fællesskaber i kælderbutik

Som den eneste butik i Nordeuropa fokuserer All in K-pop i Nansensgade udelukkende på K-pop – det koreanske popfænomen, som med iørefaldende melodier, visuelle videoer og dragende dansetrin fascinerer flere og flere og skaber nye fællesskaber.

Måske er det ikke BTS, EXO og Seventeen, der ligger øverst på din playliste, når du skal have musik i ørerne. Måske kender du slet ikke navnene.

For herhjemme er K-pop, som de tre bands er nogle af de fremmeste repræsentanter for, stadig ukendt for mange – endnu.

For på verdensplan buldrer det koreanske popfænomen derudad. Og også herhjemme vokser interessen for de asiatiske bands og sangere, der med iørefaldende sange, en gennemført koreografi og et visuelt dragende univers fascinerer og betager et stigende altal fans.

Det mærker de i en kælderbutik i Nansensgade 60, hvor Mette Kidal og Lars Christiansen i november åbnede All in K-pop – en butik med tilhørende webshop, der som navnet afslører har alt, hvad der er værd at have inden for den særlige genre.

Udover musikken, som udgives på særlige cd-album med farverige idolbøger er hylderne fyldt med merchandise fra mange af koreanske bands.

Blev hurtigt draget

Kimen til butikken blev lagt for godt to år siden, hvor et K-pop- nummer pludselig poppede op på Mettes datter Idas Spotify-liste. Hurtigt fattede hun interesse og blev draget ind i det særlige univers.

»Det var interessant med mikset af genrer i musikken og kombinationen af det koreanske og engelske sprog,« fortæller Ida Kidal. »Musikvideoerne fangede mig rigtig meget, og så tog det fart derfra,« fortæller hun.

Mor Mette fattede også interesse, og i takt med at de kunne konstatere, at tilgængeligheden af musikken og det tilhørende merchandise ikke var så god herhjemme, faldt det ikke unaturligt at konkludere: Vi åbner da en K-pop webshop.

Som sagt, så gjort. Sammen med Lars Christiansen fik Mette Kidal stablet shoppen på benene. Siden blev deres fælles kontor på Østerbro også omdannet til en fysisk pop-up-shop, inden de i november valgte at åbne All In K-pop i Nansensgade.

Fællesskab

»Der var et kæmpe ønske om nogle faciliteter til deres community,« fortæller Lars Christiansen og understreger dermed en væsentlig pointe i K-pop-invasionen i Nansensgade.

Fra Facebook

Fra Facebook – Foto: K-popbandet M.O.N.T. gæstede i sidste uge butikken i Nansensgade, hvor fans kunne møde deres store idoler.

Det er ikke bare en butik. Langt mere et fællesskab. Her mødes fans og danser til videoer, hører musik, udveksler kort og dyrker deres idoler.

»Mange har følt sig alene og måske gået og følt, at de var den eneste, der havde denne interesse. Så kommer man herned og så er der ti andre, der forstår det. Det gør, at man kan få nogle rigtig stærke venskaber,« siger Ida Kidal.

»Vi har et ret tæt forhold til mang af kunderne. Alle har prøvet at være alene, men vi gør meget ud af at tage nye ind og få dem til at være en del af fællesskabet,« siger Mette Kidal.

De unge kvinder og teenagepigerme er fortsat i flertal i K-pop-fanverdenen, men flere drenge og også ældre får smag for genren, oplever de hos All In K-pop.

»Der er noget for alle, hvis man er åben,« siger Mette Kidal.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Der vil være masser af chokolade, når der afholdes Chokoladefestival 2020 i TAP1.

Chokoladen indtager igen TAP1

Felix Becker i rød jakke tog som vanligt initiativ til en ordenlig omgang fastelavn.

En ordentlig omgang fastelavn