Kulturhuset Indre By holder ligesom byens øvrige kulturinstitutioner lukket i denne tid. - Foto: Christian M. Olsen (arkiv)

Åbent brev: I København skal vi stå sammen om vores kulturmiljø nu

Et samlet kultur og fritidsudvalg på Københavns Rådhus skriver åbent brev til københavnerne efter at have indgået aftale om initiativer, der skal hjælpe kultur- og fritidslivet gennem corona-krisen.

Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning

Kære københavnere.

Alle må stå sammen i denne svære tid. Selv om vi er nødt til at gøre det på afstand. Derfor er vi et enigt kultur- og fritidsudvalg, som skriver dette åbne brev. Et åbent brev til alle københavnere, men især til et blødende kulturmiljø.

Alle bliver i de her uger ramt af corona-krisen, og vi skal gøre, hvad vi kan for at få alle med igennem på den anden side. Som politikere i kultur- og fritidsudvalget føler vi derfor et stort ansvar for, at netop kulturen og foreningslivet klarer sig igennem den her svære tid. Så vi også på den anden side vil have det levende, sprudlende og skabende kultur- og fritidsområde som vi kender i København og som København er kendt for.

De københavnske teatre taber i omegnen af 16 millioner kroner om måneden i tabte billetindtægter, og lukningen betyder et omsætningstab for vores spillesteder på mindst 10 millioner kroner om måneden. Vores foreninger kan ikke tilbyde aktiviteter, vores aftenskoler kan ikke tilbyde undervisning. Det bliver fatalt for kulturen i København, hvis ikke vi gør noget.

Derfor har vi besluttet en række initiativer i fællesskab, som sammen skal sende penge til den københavnske kulturverden og sikre vores kulturliv i krisen:

Vi fremrykker tilskud til foreninger, institutioner og aktører. Tilskud der skulle have været givet løbende over året. Dem udbetaler vi nu, for at sikre likviditet. Og vi trækker ikke nogen tilskud til aktører, som har haft udgifter, men været nødt til at aflyse arrangementer.

LÆS OGSÅ: Kulturen lider under coronakrisen: Nu er en stor hjælpepakke på vej

Forpagtere i vores institutioner og anlæg holdes skadesfri, og vi kigger på om vi kan give udsættelse af husleje hos lejere i kommunen.

Vi kommer til at forlænge idrætssæsonen, så turneringer kan løbe ind over sommerferien, når vi åbner op igen. Og vi opfordrer radiostationer og TV-stationer til at sende dansk kulturindhold, så de kunstnere, der lige nu ikke kan tjene penge på at spille koncerter, foredrag osv. kan have andre indtægter. Ligesom vi vil lave en vejledning til kulturmiljøet, om hvordan de nationale hjælpepakker kan bruges.

Og så vil vi gerne komme med en meget klar opfordring til københavnerne. For vi klarer det ikke, hvis ikke vi står sammen. Vi vil på det kraftigste opfordre til, at man betaler sine foreningskontingenter som normalt. Køber teater og koncertbilletter til efteråret. Støtter de små lokale kunstnere.

Vi vil også på det kraftigste anbefale ejerforeninger, andelsforeninger, almene boligforeninger og private udlejere til at finde løsninger for de små erhvervsdrivende og kulturaktører som bor til leje hos jer. Udsæt eller aflys huslejen, hvis I kan, og det er nødvendigt. På den måde kan vi sammen sikre, at så mange som muligt kan åbne op igen på den anden side af krisen.

Vi kan komme igennem det her. Men vi skal stå sammen – på afstand.

De bedste hilsner

Et samlet kultur og fritidsudvalg på Københavns Rådhus

Franciska Rosenkilde, kultur- og fritidsborgmester (Alt.)

Jonas Bjørn Jensen (S)

Jens Kjær (EL)

Tue Hækkerup (S)

Christopher Røhl Andersen (R)