Fascinerende se det ud

Massiv forurening fra skibe

Beskidt luft. På dage med østenvind er der mere forurening på Langelinie end på H.C. Andersens Boulevard, når skibe lægger til kaj, viser ny rapport fra Det Økologiske Råd, som anbefaler strøm til skibene i havnen.

Af Thomas Frederiksen

thof@minby.dk

Rapport: Når der er østenvind, og krydstogtsskibe ligger til kaj, er det mere beskidt at bo i nærheden af Langelinie i forhold til H.C. Andersens Boulevard.

Det viser en netop offentliggjort rapport fra Det Økologiske Råd, som har målt luftforureningen ved Langelinie og Oceankaj, hvor krydstogtsskibene i København lægger til.

Sidstnævnte sted er der endnu ikke boliger i nærheden, men det kommer formentlig de kommende årtier, når Nordhavn udbygges.

»Vi har fået bekræftet vores teori om, at der er massiv forurening fra krydstogtsskibe,« siger seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, som står bag undersøgelsen.

Han konstaterer, at der skal noget til at holde et hotel på syv etager kørende i løbet af en dag.

Værst med østenvind

Forureningsproblemet er klart værst, når der er østenvind, og det skønner Det Økologiske Råd, at der er 25-30 procent af tiden i sommermånederne.

Målingerne blev finansieret af Østerbro Lokaludvalg og den amerikanske klimafond ClimateWorks foundation. Lokaludvalgets formand Allan Marouf opfordrer til, at den politikerne, der bliver valgt til borgerrepræsentationen sørger for, at der sker noget de kommende fire år.

»Vi har intet mod turister, men vi er nødt til at tilgodese beboere, luften og miljøet. Nu bør politikerne tage ansvar inden for denne valgperiode, og By & Havn må også være mere miljøbevidste, end de plejer at være,« siger han.

Kåre Press-Kristensen fremhæver landstrøm som fremtidens løsning for skibe, som lægger til kaj. Her kommer energien til at holde de store både i gang fra elektricitet i stedet for den beskidte bunkerolie med partikler.

20 procent af krydstogtsskibene kan ifølge Kåre Press-Kristensen i dag benytte sig af landstrømsanlæg. Han forestiller sig en glidende overgang, hvor skibene, der lægger til kaj i København fra 2025 kun benytter landstrøm.

Det kræver dog, at København har sådan et anlæg, og det har byen ikke i dag.

Frank J: Miljøsvinere

Overborgmester Frank Jensen (S) har blandt andet kørt valgkamp på renere luft i byen.

»Krydstogtsskibene er nogle af de allerstørste lokale miljøsvinere, når de ligger til kaj i Københavns Havn. Derfor har jeg, som en del af mit ”Ren Luft”-udspil, foreslået, at vi går i gang med at få etableret landstrøm, så vi får slukket for skibenes motorer og sat en stopper for de skadelige partikler,« skriver Frank Jensen i en e-mail til Østerbro Avis, som lægger vægt på, at landstrøm i havnen er en af de fire grundpiller, som Socialdemokraternes forslag til ren luft hviler på. De øvrige er at udfase dieselbilerne, dieselbusserne og de forurenende brændeovne

Diskussionen er langt fra ny og har stået på i mindst 10 år, men endnu er der ikke sket noget, selvom politikere bredt har fremhævet landstrøm til skibe.

Økonomiforvaltningen er i dialog med By & Havn og Copenhagen Malmö Port om etableringen af landstrømsanlæg. Der er bevilliget 18 millioner kroner i EU-tilskud, oplyser Frank Jensens kampagnestab.

By & Havn er dog knap så direkte i en skiftlig kommentar til rapporten om skibenes luftforurening, som de har sendt til Østerbro Avis:

»Vi monitorerer erfaringerne med landstrøm til krydstogtskibe i Europa, og vi er i løbende dialog med blandt andet Københavns Kommune om emnet. Rapporten er ny for os, og vi vil gennemlæse den sammen med Copenhagen Malmö Port, der står for den operationelle havnedrift, herunder krydstogttrafikken i Københavns havn.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Borgmesteren til stemmeurnen

||||||||||||||||||

Se billeder fra valgdagen