Birger Jensen kritiserer blandt andet, at der ikke er tilbud til eller krav om landstrøm til krydstogtskibene i København.
Birger Jensen kritiserer blandt andet, at der ikke er tilbud til eller krav om landstrøm til krydstogtskibene i København. - Foto: Torben Huss/Ritzau Scanpix

DEBAT: Der mangler handling bag ordene

Indlægget er udtryk for skribenternes egne holdninger.

Af Birger Jensen, Langelinie Allé 5

CDP er en global organisation, som blandt andet måler byer på, hvor ambitiøse de er med hensyn til bæredygtighed. De har netop udpeget de 105 mest ambitiøse byer i verden.

Her finder vi eksempelvis hovedstæderne Oslo, Stockholm og Reykjavik, og tæt på os finder man byer som Helsingør, Høje-Taastrup, Malmø og Gladsaxe. Men København er ikke at finde på listen!

Her har vi længe hørt på Københavns ambitioner, som skulle være førende på klimaområdet, men ambitionerne når desværre kun til skåltalerne og lovende notater. Der mangler handling bag ordene.

Se på de dieselosende lastbiler, som kører læssevis af jord gennem vores trængte gader. Se på bybusserne, se på krydstogtskibene uden tilbud endsige kravet om landstrøm. Ja, listen over mangler er lang.

Andre storbyer har for længst overhalet København. Som Københavner skammer jeg mig over ikke at være på den liste.

Det er på tide, at politikerne kommer i arbejdstøjet og får sat klimaprojekterne i søen.

Læs teknik- og miljøborgmesterens modsvar her:

Af teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen

I København har vi ambition om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad. Vi har også en ambition om at genanvende 70 pct. af vores affald. Det er vigtige målsætninger, som vi går benhårdt efter at indfri.

Men når København ikke optræder på CDP’s liste over de 105 mest ambitiøse byer i verden med hensyn til bæredygtighed, så giver det selvfølgelig stof til eftertanke.

For der er ingen gode grunde til, at vi ikke er med på listen. På den baggrund er jeg helt enig med Birger Jensen i, at vi må gøre mere i København – og der er nok at tage fat på.

Som Teknik- og Miljøborgmester er jeg klar til at gå mere radikalt til værks end flertallet i Københavns Borgerrepræsentation.

Efterhånden er der enighed om, at vi i København skal have et landstrømsanlæg til krydstogtskibene, så man på Østerbro generes mindre af luftforurening.

Jeg ser også gerne, at jordtransport sker ad vandvejen, så København ikke belastes hårdere trafikalt og af luftforurening, end det er nødvendigt.

Og helt overordnet ser jeg også gerne, at biltrafikken minimeres, og at vi kan etablere flere miljøzoner med skrappere krav.

Desværre mangler vi lovgivning, som giver kommunerne mulighed for at indrette sig bæredygtigt. Mere selvbestemmelse er vejen frem, så vi kan sikre en grønnere fremtid.

Som borgmester er jeg klar til at smøge ærmerne op og gøre København mere bæredygtig. Forhåbentlig vil København på den baggrund i fremtiden være at finde på CDP’s liste.

Redigeret af redaktionen.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
GoMonkey har nu gjort det muligt at svinge sig mellem træerne i Søndermarken.

Aberne slippes fri i Søndermarken

Du må gerne tage metro eller bus, men regeringen opfordrer til at man undgår myldretiden og tager cyklen eller går, hvis man kan.

Hverdagen med corona: Det må du – det må du ikke