En skakt af samme dimensioner som den, der skal placeres i Sydhavnen - her ved Damhustunnellen.
En skakt af samme dimensioner som den, der skal placeres i Sydhavnen - her ved Damhustunnellen. - Foto: HOFOR

Stor skybrudstunnel på vej: Haveforening kan blive byggeplads

HOFOR er i gang med at planlægge en kæmpemæssig skybrudstunnel fra FL Schmidt-grunden på Vigerslevvej, som efter al sandsynlighed skal munde ud ved Gåsebækrenden. Det kan betyde, at en håndfuld haver i Hf. Musikbyen nedlægges i to-tre år, ligesom den store byggeplads for at grave skakter og udvide kanalen vil sætte sit præg på området.

Forsyningsselskabet HOFOR orienterede i forrige uge Kgs. Enghave Lokaludvalg om planerne for ’Valby skybrudstunnel’, som er en del af den store skybrudsplan for hovedstadsområdet fra 2012. Den store vandtunnel skal føres fra FL Schmidt-grunden på Vigerslev Allé under Gl. Køge Landevej, Valby Idrætspark og Valbyparken til enten Gåsebækrenden eller ’Lorterenden’, Kgs. Enghave Kanal – en strækning på op mod to en halv kilometer, fortæller projektleder Mads Dalgaard til Kgs. Enghave Bladet:

»Der er jo flere problemstillinger, når man skal lave så stort et anlægsprojekt i eksisterende natur og beboelse. Vi er havnet på to mulige udløbspunkter, nemlig de to kanaler, som omkranser Musikbyen: Enghave Kanal og Gåsebækrenden. Kalveboderne er et stort, beskyttet Natura 2000 område, så der er mange restriktioner, som begrænser os.«

Tre modeller

Oprindeligt skulle tunnellen munde ud på den gamle gastårnsgrund på den anden side af Valbyparken og derfra lede vandet til Kalveboderne gennem en åben kanal. Den løsning er dog droppet, så vandet nu skal helt ud til havet via tunnel.

HOFOR arbejder med tre forskellige løsninger. Den ene lander ved Gåsebækrenden, som skal udvides til vandmasserne, på parksiden, men her er udfordringen, at Valbyparken er fredet. Den anden munder ud ved den anden side af Gåsebækrenden, men med en stor skakt på en del af Hf. Musikbyens kolonihaveområde, mens den tredje opererer med en skakt og udledning via ’Lorterenden’.

Rørene er 3.4 meter i diameter. De skal transporteres hertil med mindst 100 særtransporter via Hammelstrupvej. Tunnelen vil komme til at ligge 17 meter nede i jorden, og der vil være en skakt i begyndelsen og slutningen af tunnelen. Skaktens diameter vil være 16 meter.

»Vandet havner i Kalveboderne i sidste ende, men render giver en opblandingszone, og selve tunnellen fungerer også som et kæmpe bassin. Alt det vand, som ligger under en såkaldt tiårshændelse, det bliver slet ikke ledt ud af tunnellen, så når der i dag er fem overløb til Gåsebækrenden om året i gennemsnit, der kommer vi ned på 1-1,3 overløb om året. Så samlet set er det en væsentlig forbedring i forhold til det vand, der kommer ud,« forklarer Dalgaard.

Kolonihaver i fare

Så stort et projekt griber selvfølgelig markant ind i lokalmiljøet. Projektlederen fortæller om situationen:

»Vi er stadig i et tidligt planlægningsstadie, så vi er ikke færdige med at få inputs om hensyn, der skal tages. Dem vil vi selvføgelig prøve at indarbejde i projektet, for eksempel borde, bænke og toiletter på den lille plads i haveforeningen. Det vil være en ulempe, men den skal selvfølgelig begrænses så meget som overhovedet muligt.

Der vil blive inddraget fire-fem haver til byggeplads og stiforløb, men når vi er færdige efter to-tre år, så ligger stort set alt under terræn, og så vil folk få deres kolonihavelodder tilbage i den stand, vi overtog dem i. Der er fordele og ulemper ved begge dele: I løsningen ved Kgs. Enghave Kanal skal vi lave tunnellen længere, og det er naturligvis dyrere – og samtidig er her nogle naturinteresser. Vi har været ude og snakke med mange, men det har været svært at få et klart svar på hvilket sted, der er bedst. Men nu samler vi det hele sammen, og så træffer HOFOR en beslutning om, hvad vi gør. Det er kompromisets kunst,« siger Mads Dalgaard

Overrasket lokaludvalg

Hos Kgs. Enghave Lokaludvalg er man lidt overraskede over meldingen fra HOFOR. Hanne Mai Dalgaard sidder i den arbejdsgruppe, som udvalget har nedsat til at finde hoved og hale i planerne, og hun fortæller:

»Vi har ikke haft vores første møde i arbejdsgruppen, men jeg tror, de fleste i lokaludvalget var ved at tabe skuffen, da vi blev præsenteret for det her. Jeg kan ikke udtale mig på hele lokaludvalgets vegne, men personligt er jeg ved at kaste op over alle de tiltag, der bliver lavet i almenvældets interesse, hvor det er os i Sydhavnen, der bliver skraldespanden.

Selvfølgelig skal Valby og Vesterbro af med sit vand, men det er bare os, det skal gå ud over, igen. Det er jo ikke just rent vand, men det hele skal pludselig ledes ud meget tæt på den lille strand, vi nu bliver beriget med i Valbyparken. Følelsen er, at vi farer rundt med en skumslukker og prøver at standse brande – færdige projekter, der bliver kastet i hovedet på os, og så kan vi vælge, om vi vil have ketchup eller flødeskum på… Det føles noget deprimerende,« siger lokaludvalgsmedlemmet.

Projektet går efter planen i jorden midt i 2022, men allerede i løbet af et par måneder vil HOFOR gerne have klarhed over, hvilken løsning man lander på. Tunnellen forventes at være færdig i 2025.

Boremaskine i aktion ved Strandboulevarden på Østerbro.

Boremaskine i aktion ved Strandboulevarden på Østerbro. – Foto: HOFOR

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Lars Hein (S), formand for Teknik- og Miljøudvalget i Tårnby Kommune.

Udvalgsformand om at droppe busstrækning: Der var for få passagerer på Tømmerupvej

Historien om Prince er i fokus, når journalist Niels Fez Pedersen holder foredrag om verdensstjernen.

Gigant og gåde: Foredrag om musiklegenden Prince