Marmorering og tapet i et rum.
Marmorering og tapet i et rum. - Foto: Slots-og Kulturstyrelsen

Ninna Hedager Olsen: »Jeg kan godt se at det er et farligt kryds«

Borgere inviterede Trafik- og Miljø borgmester Ninna Hedager Olsen (EL) en tur over fodgængerovergangen Krogebjerg/Jyllingevej.

»Så du det?« siger Heinrich Schmidt. »Nej svarer Vanløse Bladets journalist. »Dem der gik over lige før. Det var det ved at gå galt. Igen«

– Hvordan?

»Da de gik ud i krydset, fordi en bil holdt for dem, holdt bilerne i bane to ikke for dem. Det er simpelthen så farligt,« siger Heinrich Schmidt og sukker.

En farlig overgang

»Jeg kan godt se, at det er en farlig fodgængerovergang,« siger Trafik- og Miljøborgmester, Ninna Hedager Olsen (EL) efter hun har stået og talt med borgerne fra kvarteret omkring fodgængerovergangen Krogebjerg/Jyllingevej et par minutter.

»Og det er ikke engang det værste tidspunkt,« siger tidligere formand for Grundejerforeningen, ’Vanløse Ny Villakvarter.’ Lars Georg Jensen og smiler skævt.

»Du skulle have været her klokken otte, der er det meget værre, og ve den 19.30 – 20 – tiden, kører folk ræs.«

Ned med hastigheden

»Der er sat en fat kontrol op,« siger en af de cirka 15 fremmødte og griner. »Det var sjovt. Det er ikke så tit de holder der. Mon det har noget at gøre med, at Trafik- og Miljøborgmesteren er på besøg,« siger beboerne fra kvarteret. Det er tydeligt, at Ninna Hedager Olsen kan se at der, til trods for fartkontrol er gang i trafikken.

»Det første må være at sætte hastigheden ned. Jeg har kontaktet politiet for at få deres vurdering af om det er en god i ide at sætte hastigheden hed fra 60 km/t til 50.«

Lise Damgaard, hvis svigermor blev kørt ned på fodgængerovergangen i 1969 siger: »Da min svigermor blev kørt ned, blev vi lovet en lysregulering, og den er ikke kommet endnu.« Ifølge Grundejerforeningen, ’Vanløse Ny Villakvarter.’ Lars Georg Jensen har grundejerforeningen kæmpet i 10 år, og de håber at besøget fra Trafik- og Miljøborgmesteren kan få gang i processen.

Lysregulering

Udover at sætte hastigheden ned tænker Ninna Hedager Olsen at det kunne være en ide at sætte en lysregulering op, således at man kan komme trygt over vejen. De fremmødte giver hende ret,og fremhæver at det bedste ville være at lave Jyllingevej om, således at man ikke kører ligeud hele tiden.

Artiklen fortsætter under billedet.

Trafik- og Miljøborgmester Ninna Hedager Olsen går over fodgængerovergangen Krogebjerg/Jyllingevej for at gå en tur over Jyllingvej.FOTO: Chili Djurhuus

Trafik- og Miljøborgmester Ninna Hedager Olsen går over fodgængerovergangen Krogebjerg/Jyllingevej for at gå en tur over Jyllingvej.FOTO: Chili Djurhuus

»Men hvis man skal starte et sted, kunne det være en lysregulering, udover at sætte hastigheden ned,« siger Ninna Hedager Olsen.

På spørgsmålet hvad en lysregulering vil koster, siger Ninna Hedager Olsen cirka tre millioner. Penge der skal findes i budgetforhandlingerne for 2012.

– Er det realistisk at finde tre millioner?

»Altså det kræver jo at der er enighed, og at der er nogen der vil skrive under på den endelig aftale, så derfor vil jeg råde jer til at invitere flere politikere herud. For det betyder noget at se det med egen øjne,« siger Ninna Hedager Olsen.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Fysisk Form åbner i Landskronagade 68.

Åbent hus i Østerbros nye træningscenter

Sara Bech Jakobsen og Jeppe Greve har været i hele processen fra godkendelse af og til byggeriet af Stairways.

»Det skal være fedt foran, på og bag scenen«