Her kommer ny bydel på 400.000 kvadratmeter

I sidste uge vedtog Københavns Kommune den plan, der blandt andet sætter rammerne for udviklingen af det gamle baneterræn ved Otto Busses Vej. Nu begynder udviklingen af området.

Der er gråt og koldt i vejret, og det går meget godt i hånd med det rå og industrielle look i det gamle jernbaneområde.

DSB og Freja Ejendomme har døbt området ’Jernbanebyen’ men i forløbet frem mod Kommuneplan19 er området også blevet kaldt Enghave Remisepark og ’Lille Vesterbro’.

Her har DSB fortsat deres kæmpe værksted, men igennem årene er tog-aktiviteterne blevet mindre og andre virksomheder er flyttet midlertidigt ind.

Der ligger blandt andet en midlertidig genhuset folkeskole, Lokomotivværkstedet med deres mange events, de gamle væksthuse fra Botanisk Have står opmagasineret her, og der er en lang række større og mindre virksomheder, der lejer sig ind. Lige fra møbelsnedkeren til insektlandbruget og en lang række kreative virksomheder og designere.

Der er også en midlertidig studenterbolig-by på vej, der åbner allerede senere i år.

DSB forsøger at vælge de rigtige lejere og oplyser, at der er altid mange, der gerne vil rykke ind i det gamle industriområde. Derfor er de heller ikke i tvivl om, at der er store muligheder.

»Det er et område, der rummer supermeget potentiale. Det er vi slet ikke i tvivl om,« siger Søren Beck-Heede, der er administrerende direktør i DSB Ejendomsudvikling.

Kampen om 8-12 hektar

Processen omkring Kommuneplan 19 blev forsinket på grund af flere ændringer, men nu er den endeligt godtaget. Det betyder, at grundlaget for den videre udvikling af Jernbanebyen kan gå i gang.

»At Kommuneplanen er vedtaget giver os mulighed for at komme i gang med at udvikle Jernbanebyen. Det er vi super glade for. Fra politisk hold har man valgt at detailstyre mere end man plejer i en kommuneplansramme, men med udgangspunkt i den kommuneplan der ligger, glæder vi os til at komme i gang med at udvikle Jernbanebyen,« siger Søren Beck-Heede.

Med detailstyringen hentyder han blandt andet til, at Københavns Kommune besluttede at sætte en minimumsgrænse for grønne arealer. Der skal derfor mindst være 9-12 hektar grønne arealer, en 11-mands fodboldbane og to 7-mands fodboldbaner.

Det havde han gerne set, man ventede med at låse sig fast på til senere i processen.

»Hvis man ser på de arealer, der er, og de områder, der allerede er bebyggede, så er det klart, at det er udfordrende at imødekomme kravene i Kommuneplanen. Blandt andet til grønne arealer. Når det er sagt, er det er jo vores vision, at det skal være en grøn bydel. Det har hele tiden været vores strategi,« siger Søren Beck-Heede og fortsætter:

»Vi havde selvfølgelig gerne set, at man havde afventet en helhedsplan og en masterplan, før man lagde sig fast på bebyggelsesprocenter. For hvis man får låst sig fast på for mange faste krav inden man går i gang, er det måske svært at opfylde alle de ønsker. Men vi har de positive briller på og skal have lavet den bedst mulige bydel i området.«

Går i gang om fem år

Kommuneplanen giver mulighed for at begynde på den første del af området om fem år. Men projektet kommer formentlig til at strække sig over 15 år.

Til gengæld er det for DSBs vedkommende en proces, der fortsætter efterfølgende, da de fortsat beholder en stor del af ejerskabet.

»ved en lovændring fik vi i 2019 muligheden for at lave det, vi kalder kommerciel ejendomsudvikling. Det giver en mulighed for at forblive medejer af projektet. Det betyder, at vi dermed bliver langsigtet ejer af arealet og ønsker at få det bedste ud af det på den lange bane. Vi skal ikke bare lave det og sælge det, vi skal lave det lange, seje træk, så det er en attraktiv bydel for fremtiden.«

Blandt andet håber han, at de kan binde Jernbanebyen sammen med området ved Hovedbanegården.

»Vi vil rigtig gerne forlænge og forstærke det grønne strøg, der kommer til at køre hele vejen fra Bernstorffsgade og op gennem Tivoli Hotel, Ikea, Banedanmark og Kaktustårnene. Det vil vi gerne forlænge ned i Jernbanebyen.«

– Foto: René Mølskov

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Et af de gamle skure på grunden. Bispebjerg Lokaludvalg mener, at det er kritisabelt, at der ikke er bedre rammer for de tusinder af børn, der kommer i skolehaverne, og ønsker penge af Københavns Kommune til nogle tidssvarende, indendørs faciliteter.

Lokaludvalg ønsker penge til skolehaver: »Vi kan ikke være bekendt at byde tusinder af børn så elendige rammer«

Frederiksberg Slot set fra luften.

Kom til møde om Frederiksberg og den stigende turisme